Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Mellervangskolen - Skæv, skøn og skabende
Mobil menu

Definition af mobning

Definition af mobning

For at kunne håndtere mobning og sikre trivsel, har vi valgt at definere mobning ud fra følgende definitioner:

Mobning er et gruppefænomen, som ikke udelukkende kan hænges op på enkeltindivider.

Mobning er ikke et isoleret problem mellem mobber og mobbeoffer, men skal ses i en social kontekst.
Inden for de seneste ti år er der sket et skifte i, hvordan vi forklarer og taler om mobning som fænomen. Et “nyt mobbesyn” har i stigende grad erstattet “det gamle”, der fokuserede på det svage mobbeoffer, der bliver mobbet af en aggressiv mobber. ”Det nye” mobbesyn fokuserer i højere grad på mobning som et komplekst problem, der handler om gruppedynamikker og negative
fællesskaber, frem for som et forhold mellem én mobber og ét offer.

Der er forskel på drilleri og mobning. Der kan være drillerier, når børn og unge er sammen, men mobning er kendetegnet ved, at det foregår regelmæssigt over tid. Den norske specialist på området, professor i psykolog Dan Olweus, definerer mobning på følgende måde: ` En person er mobbet eller plaget, når han eller hun gentagne gange og over en vis tid bliver udsat for negative handlinger fra én eller flere personer ́.

Negative handlinger

Negative handlinger kan f.eks. være: Direkte fysisk vold f.eks. skub, slag, spark etc. Handlinger ledsaget af trusler og hån samt det at sige ubehagelige og lede ting. Negative handlinger kan også udtrykkes mere indirekte gennem isolering og udelukkelse fra gruppen. Forskel på mobning, konflikter og drillerier: Der er en gradvis overgang fra drilleri og
konflikter til egentlig mobning, og det viser sig i praksis, at mobning ofte kan starte som grovere drillerier.

Drilleri

Almindeligt drilleri er ofte af spontan karakter og kærligt ment. Drilleri er ifølge Nudansk Ordbog: ` bevidst at lave sjov med eller genere nogen, fordi man selv synes, at det er sjovt ́. Men det er ikke sikkert, at dén, drilleriet går ud over, synes, det er sjovt. For nogle børn betyder drilleri ikke så meget, de kan have redskaber til at sige fra, ignorere og så videre, mens andre bliver meget kede af det, usikre.

Konflikt

Konflikter opstår, når personer eller grupper er uenige, og blandt børn udvikler konflikter sig tit fra verbale til korporlige handlinger. Det er vigtigt at understrege, at der ifølge Olweus ikke er tale om mobning, når to fysisk eller psykisk lige stærke personer er involveret i en konflikt eller er eller er oppe at slås. Mobning derimod er et overgreb, hvor der er tale om asymmetri i magtforholdet mellem de involverede, og hvor overgrebet foregår over længere tid.

“Nye studier af mobning viser, at den mest betydningsfulde faktor for, om der opstår mobning eller ej, handler om klassekulturen. Der findes en overset offergruppe i mobbende skoleklasser, hvilket er den gruppe, som er bange for at blive mobbet (eksklusionsmekanismer), og derfor holder sig tilbage og disciplinerer sig i ikke at være ”anderledes”. Derfor er det vigtigt at se på klassekulturen.”
Kilde: Helle Rabøl