Hvad gør skolen, hvis der opstår mobning/digital mobning
- Inklusionsvejleder og kontaktperson/team skaber overblik med nærmeste leder over situationen. De implicerede børns forældre kaldes til møde på skolen, hvor der udarbejdes en handleplan.
- Undersøg konteksten og se på klassekulturen og vurder om, SFI skal inddrages.
- Beslut jer for mulige tiltag, der rettes mod klassens kultur/miljø.
- Der tages beslutninger om, hvad der kan gøres for de synlige aktører i processen.
- Alle parter er forpligtet på at samarbejde.
Spørgsmål omkring klassekulturen, der skal undersøges
- Hvordan er klassen kommet fra start? Hvad kendetegner klassens fællesskab?
- Hvordan har klassen klaret øvrige overgange: fra indskoling til mellemtrin. Fra mellemtrin til udskoling? Teenagertid? Hvad er klassen optaget af i øjeblikket?
- Lærerskift og elev-flow
- Hvordan er samarbejdet mellem forældrene?
- Hvordan er samarbejde mellem lærerteam og forældregruppen?
- Hvordan har relationen mellem lærerteam og elevgruppe udviklet sig?
- Er der ensomhed, kedsomhed, angst, skole-lede til stede?
- Er der rygter, historier og vaner der ”smitter” af på klassen?