Lektier og faglig fordybelse

Principper for lektier og faglig fordybelse på Mellervangskolen

Princip

Principperne har sit afsæt i folkeskoleloven samt Mellervangskolens vision om at danne og uddanne innovative elever, der har mod på at begå sig i verden. Lektier og faglig fordybelse skal bidrage til:

• at skabe fremtidens problemløsere
  • at alle elever fastholder og udvikler deres læringslyst og videbegær.
  • at træne eleverne i fordybelse,vedholdenhed og selvstændighed.
  • at den enkelte elev oplever, at der er positive forventninger til dennes læring og udvikling.
  • at hjemmet får indblik i deres barns skoleliv
  • at give den enkelte elev gode studievaner og gøre dem klar til livet efter folkeskolen.

Indhold

• Lektier og faglig fordybelse skal skabe værdi for den enkelte elev og tilpasses elevens faglige niveau.
  • Der skal altid gives feedback på elevernes arbejde med større opgaver og projekter. Dette kan fx være fra den fagprofessionelle, forældrene, gennem elev-elev respons eller præsentation og respons fra omverden.
  • Lektier og faglig fordybelse foregår både på skolen og i hjemmet.
  • Lektier og faglig fordybelse skal være afstemt på en sådan måde, at der er balance mellem skole - og fritidsliv med fokus på udvikling af det hele menneske.
  • Træning i at læse/lytte til bøger og historier hjemme, som en del af lektierne.
  • Lektierne har et tydeligt formål, og eleverne har en klar forståelse af mening og relevans

Procedure/Revision

Princippet blev vedtaget på skolebestyrelsesmøde november 2022