Til elever

Undersøgelser har vist, at børn/elever kan stoppe mobning, når de står sammen. Du kan vælge at være en indgriber og gribe ind over for mobning. Der støtter man og inkluderer andre i fællesskabet; F.eks.:

• Sig til jeres forældre, eller en voksen på skolen, hvis I bliver mobbet eller oplever, at andre bliver mobbet. Der er altid nogen, der er klar til at hjælpe. Det er vigtigt, det kommer frem.
  • Hvis du lægger mærke til nogle, der sidder alene eller går for sig selv, så sig ”Hej” til vedkommende eller tilbyd vedkommende at være sammen med jer.
  • Støt/opmuntr altid en klassekammerat til at tage kontakt til en voksen omkring et
  • problem.
  • Spørg personen om han eller hun vil følges hjem, til idrætshallen eller biblioteket.
  • Gå hen til en ny elev i klassen og sig ”Hej” og inviter evt. ham eller hende med hjem.
  • Send opmuntrende eller støttende sms’er til dem, der bliver mobbet eller har det svært
  • Sig fra over for dem, der mobber; f.eks.; ”Du skal ikke regne med mig. Nej, jeg nægter at hjælpe dig med at være led over for nogen. Hvordan vil du ha ́ det, hvis det var dig selv? Jeg synes ikke, at du kan være bekendt at behandle… I vores klasse behandler vi hinanden ordentligt og respektfuldt. Det er okay, at vi er forskellige...”
  • Slå jer sammen. Prøv at være der for dem, der bliver mobbet eller har det svært. Lær dem bedre at kende og prøv at blive ven med dem. Besøg hinanden eller skriv sammen. ➢ Gør noget ved det. Lav plakater og opfordr til at stoppe mobning. Lav legepatruljer.
  • Lav aftaler i klassen/på hele skolen med lærerne/pædagogerne, hvad I gør for at forebygge mobning.

Indgribere

Det første skridt på vejen til at blive indgriber er at indse, at mobning er forkert, og du gerne vil gøre noget for at stoppe det. Der er nogle særlige evner, som alle Indgribere har til fælles:

• Indgribere tænker på andre – de går op i, hvad andre har brug for og lyst til.
  • Indgribere har empati – de tænker på andres følelser og sætter sig i andres sted.
  • Indgribere er hjælpsomme – de vil gerne hjælpe andre og gøre en forskel.
  • Indgribere tør tage chancer – de løber gerne en risiko for at hjælpe andre.

Jo flere Indgribere, der er på en skole, desto stærkere står de over for mobningen. Jeres mål som Indgriben er at gribe ind over for mobningen og sørge for, at de elever, der bliver mobbet, ved, at I er der for at hjælpe dem.

Hvorfor gribe ind:

• Hvem som helst kan blive mobbet.
  • Mobning gør ondt på alle – også dem der ser på.

Sådan kan du være med til at forebygge digital mobning

1. Tænk over hvilke fællesskaber/grupper du er med i – meld dig ud, hvis de bliver brugt til at tale grimt om eller genere andre.
  2. Hjælp hinanden med at have et godt sprog og en god opførsel på nettet – det er ikke 9 altid alle, der er gode til at huske det selv.
  3. Hjælp hinanden med at overholde aftalerne om god digital opførsel.
  4. Husk at invitere andre – man kan også være ensom på nettet.
  5. Tænk over, hvad du klikker på eller liker – man kan også støtte mobning uden selv at skrive eller poste.
  6. Giv likes eller anden positiv feedback til positive ting.
  7. Kontakt en voksen, hvis du oplever, at andre mobber eller bliver mobbet på nettet – også hvis du er i tvivl.
  8. Husk, at det er en anden levende person, der bliver mobbet – han/hun fortjener aldrig at blive mobbet.

Sådan kan du være med til at stoppe digital mobning

Det kan godt lade sig gøre at stoppe online-mobning. Hvis klassen sammen med lærere og forældre gør noget for at få bedre sammenhold, kan mobningen forsvinde. Her er nogle gode råd om, hvad du kan gøre for at stoppe mobning:

1. Kontakt den, der bliver mobbet. Når man er uden for fællesskabet, har man brug for nogen, der vil tale med én. Så tal eller send en sød besked til en, der bliver holdt udenfor – så viser du, at personen ikke står alene.
  2. Fortæl om mobningen til lærere og forældre. Bliv ved med at sige til dem, at de skal hjælpe med at ændre situationen.
  3. Vær modig og sig fra, hvis du oplever eller hører noget, der ikke er ok.
  4. Fortæl det til nogen, du stoler på, hvis du bliver mobbet. Også selv om det kan gøre ondt at snakke om.
  5. Tæl til ti, før du sender et billede videre – tænk lige på, om det kan det være sårende for nogen! Hvad hvis det var et billede af dig selv!
  6. Husk at beskeder kan opfattes meget anderledes, end de er tænkt. Få hjælp ved at ringe til eller chatte med Børnetelefonen.

Til den der bliver mobbet digitalt: husk at…

• Der er ikke noget i vejen med dig! Mobning sker, fordi der er dårligt miljø i din klasse, og fordi den der mobber har et problem. Ikke fordi der er noget galt med dig.
  • Fortæl det! Det er vigtigt at fortælle det til nogen, hvis du bliver mobbet. Få hjælp fra din mor, far, lærer eller en anden person, du stoler på.
  • Lad være med at svare Hvis du lader være med at svare på en ond besked, gør du det bedste. Et vredt svar er lige, hvad mobbere gerne vil have.
  • Gem mobbebeskeder. Det kan være vigtigt at gemme beskeder som beviser. Hvis du har beskederne, er det også nemmere at forklare situationen, når du fortæller det til en voksen.