Den åbne skole skal gennem samarbejdet med det omgivende samfund, højne trivslen, motivationen, den faglige kvalitet og livsduelighed for eleverne.
I det efterfølgende skelner vi ikke mellem de forskellige aktører, der kan inddrages i den åbne skole, men kalder dem samlet for ”Interessenter”.
Retningslinjer:
● Give eleverne realistiske og autentiske problemstillinger fra det omgivende samfund for at klæde dem på til at blive fremtidens problemløsere.
● Interessenternes involvering i elevernes læringsproces skal være relevant i forhold til den enkelte elevs læringsmål enten fagligt, personligt eller socialt.
● Der skal være et varieret og differentieret udvalg for at give eleverne indsigt i de muligheder, der er i det omgivende samfund.
● Inddragelse af interessenter og forældre (slet forældre) skal medvirke til at supplere medarbejderstaben
● Mellervangskolen ønsker at tænke bredt, kulturelt og mangfoldigt i forhold til samarbejdsrelationer.
● Gensidig forventningsafstemning inden opstart af aktiviteterne samt dialog om planlægning, gennemførelse og evaluering af elevernes læringsudbytte og forløbets værdi.
● Særlig tilrettelagte forløb i praktik, når det giver mening for den enkelte elev. ● Brobygning i 8. klasse og med mulighed for en ekstra brobygningsuge i 9. klasse ● Erhvervspraktik i 9. klasse
● For specialklasserne er der mulighed for særlig brobygning og praktikker i 8, 9. og 10.klassetrin.
● Erhvervspraktik i folkeskolen UVM
Procedure/Revision
Princippet blev vedtaget på skolebestyrelsesmøde november 2022
Christian Tvermoes Bøllund
Skolebestyrelsesformand 2022