Økologisk spisemærke

Det Økologiske Spisemærke

Det Økologiske Spisemærke er en gratis mærkningsordning, som kan anvendes af alle professionelle køkkener, der er registreret i Smiley-ordningen.
Det Økologiske Spisemærke er et statskontrolleret bevis på, at et spisested, kantine m.fl. satser på økologi. Spisemærket viser, hvor stor en procentdel af de indkøbte føde- og drikkevarer der er økologiske.
Spisemærket findes i tre udgaver - guld (90-100%), sølv (60-90%) og bronze(30-60%).

Økologimærker

Økologi & Bæredygtighed i Aalborg Kommune

Økologi har høj prioritet i Aalborg Kommune. I Bæredygtighedsstrategien 2016-2020 fremgår et mål om 60% økologi i de kommunale køkkener, kantiner og institutioner drevet af Aalborg Kommune ved udgangen af 2020.

Økologi i Kantinen

Gennem efterårs- og vintermånederne i 2018 lavede vi flere ændringer i forbindelse med indkøb og anvendelse af råvarer i den daglige produktion i kantinen. Vi skiftede en del af vores indkøbte konventionelle råvarer til økologiske råvarer.

I februar 2019 blev vores skolekantine så godkendt og registreret til at anvende det Økologiske Spisemærke i Bronze (30-60% økologi).

Det betyder, at der i valget af de råvarer vi anvender, og de produkter vi sælger i kantinen, tænkes i økologi med hensyntagen til økonomi, kostpolitik og efterspørgsel.

På nuværende tidspunkt betyder det:

• at mælkeprodukter som skolemælk/minimælk, yoghurt, ost i skiver, cremefraiche 5% (der anvendes i den hjemmelavet dressing) m.fl. er økologiske
  • at størstedelen af alle grøntsager og frugt, både friske og fra frost, er økologiske
  • at råvarer, som mel, gryn og kerner, som vi bager af dagligt, er økologiske
  • at pasta, ris og kartofler til dagens lune ret og salatbar er økologiske
  • at rapsolie, bagemargarine og smørbare produkter (Kærgården), æg og æggeprodukter og sukker er økologiske
  • at æble- og appelsin brikjuice er økologiske

Der kommer løbende nye økologiske råvarer på vores indkøbsliste, og vi  arbejder fremadrettet med økologi og bæredygtighed i skolens kantine. Derved kan vi være med til at nå Kommunens mål om 60% økologi ved udgangen af 2020.

Bæredygtighed i Kantinen

Bæredygtig madfremstilling tænker vi ind i hverdagen ved at have fokus på at begrænse og reducere madspild.

Vi forsøger, altid at tilpasse mængder af de forskellige retter vi laver, og de produkter vi sælger med efterspørgslen i kantinen.

Vi har fokus på, at udnytte og genanvende de madrester vi har og undgå et stort madspild. Det er både godt for miljøet og økonomien, og det letter madlavningen en anden dag, hvor der så er tid til andre ting.

Vi udnytter og genanvender vores rester på følgende måder:

Vi bager hver dag grovboller til salg i kantinen.

• de boller der ikke bliver solgt og er i rest kommes på frost og anvendes som eftermiddagsbrød (lune boller m/smør) i  DUS’erne.
  • af bollerne laver vi også selv hvidløgscroutoner som tilbehør til salatbaren
  • vi tilbereder dem som oste- eller hvidløgsbrød som tilbehør til dagens lune ret
  • har vi rugbrød som rest, laver vi også rugbrødscroutoner heraf som tilbehør til salatbaren

Vi har hver dag vores salatbar.

• friske grøntsager, som er rest fra salatbaren f.eks. revet gulerod, peberfrugt, tomat, løg m.fl. kommes på frost og anvendes senere i nye retter/dagens lune ret f.eks. i lasagne, kødsauce, supper m.fl.

Dagens lune ret.

• rester af ovnstegte kartofler, ris el. lign fra dagens lune ret anvendes i salatbaren
  • har vi f.eks. lavet for meget kødsauce til dagens lune ret, anvendes resten evt. til lasagne

Affaldssortering i Kantinen

Vi affaldssorterer - vi har affaldsspande til henholdsvis plast, metal (rengjorte konservesdåser), pap og papir samt almindelig  husholdningsaffald/restaffald.