Handleplan
Mellervangskolens værdigrundlag i forhold til mobning er: Mellervangskolen er en venlig skole, hvor vi smiler til hinanden, er opmærksomme på hinandens trivsel og tager os af hinanden. Vi er en skole, hvor man ikke mobber og hvor den enkelte elev, medarbejder, forældre griber ind, og tager ansvar, hvis mobning foregår. På Mellervangskolen vil vi gennem praksis og dialog udvikle gode klassekulturer og fællesskaber, hvor der skabes en forståelse for og plads til den forskellighed, som vi alle har.
På Mellervangskolen arbejdes der med at forebygge alle former for mobning både i det daglige arbejde og i særlige forløb på alle årgange. Arbejdet involverer alle parter – elever, forældre, lærere, pædagoger og ledelse – og har varierende form og indhold målrettet forskellige fokuspunkter og årgange. Der kan læses mere om forebyggende aktiviteter nederst i handleplanen.
Handleplaner til forebyggelse af mobning
Mobning kan ikke alene løses af skolen, derfor vil vi på Mellervangskolen involvere mange samarbejdspartnere, når vi arbejder forebyggende og indgribende med mobning. I vores antimobbestrategi har vi involverende processer med lærere, pædagoger, elever, forældre og ledelse, således at vi sammen kan arbejde med at skabe en mobbefri skole.
Forebyggelse kan kun ske i et samarbejde mellem skole og hjem. I denne plan er indskrevet, hvordan vi på Mellervangskolen vil arbejde med mobning. Dette skal følges op af et arbejde i hjemmet. Forældre skal snakke med deres barn om, hvordan deres barn har det i skolen, og om at man ikke mobber andre børn. De skal tale om (være gode rollemodeller), hvordan man behandler hinanden respektfuldt etc. Vi har derfor i vores antimobbestrategi indtænkt, hvordan elever, lærere/pædagoger og forældre kan arbejde med mobning. Samme temaer drøftes på forældremøder og aftaler
vedrørende trivsel og antimobning konkretiseres i de enkelte klasser.
Forebyggende arbejde med generel mobning i skolen
- Afdelingerne sikrer, at der eksisterer et fælles normsæt og herunder regler, der skal forebygge at mobning opstår. Der skal i de enkelte afdelinger være tilstrækkelig viden om mobning. Der skal arbejdes med at skabe gode klassekulturer og gode relationer eleverne imellem, hvor der også arbejdes med at skabe forståelse for forskellighed. Vi skal acceptere forskellighed, at der er dynamiske hierarkier i børne-/ungegrupper, men der skal være plads til alle! Er der statiske hierarkier vil dette danne grundlag for dialog og involvering af team og elever i forhold til at skabe dynamiske hierarkier i fællesskabet.
- Hver klasse arbejder ud fra ovennævnte rammer. Klasseteamet sikrer, at der i elevgruppen arbejdes med en forståelse af mobningens dynamik som et led i det nødvendige arbejde med børns/unges sociale kompetencer og klassens sociale liv. I indskolingen sker der en koordinering af arbejdet mellem DUS og skoledel.
- Der arbejdes bevidst med det sociale aspekt og trivsel i forbindelse med emnedage for afdelinger eller hele skolen.
- Der kan indføres venskabsklasser på skolen.
- Der kan med fordel ske en synliggørelse af skolens værdikamp mod mobning på og udenfor skolen.
- Skoleledelsen og hele skolens personale har et fælles ansvar for at bekæmpe mobning.
- Hver afdeling skal have synlige antimobbe regler.
- Antimobbestrategien udsendes på skolens hjemmeside og udfoldes.
- Der skal ske en udvikling af aktivitetsmulighederne i pausearealerne ude og inde. Dette vil ske løbende alt efter skolens økonomi og skolens fysiske rammer.
- Skolens elever har en kontaktlærerperson, som de kan tale med og henvende sig til, hvis de oplever sig mobbet. Kontaktlærerpersonen skal via sin relation være med til at skabe tillid til, at det er trygt at gå til en voksen og fortælle om mobning. I indskolingen kan det også være kontaktpædagogen, som eleven henvender sig til. På mellemtrinet og udskolingen vil det typisk vil være kontaktlæreren, som eleven taler med, men har eleven i disse afdelinger en god relation til en pædagog eller anden ressourceperson, er det vedkommende, som eleven skal tale med.
- Afdelingens forebyggende arbejde herunder regler evalueres blandt forældre, elever og klassens lærer/pædagoger minimum én gang årligt. (Herunder elevrådet, i skolebestyrelsen og på afdelingsmøder.)
Indgribende arbejde med generel mobning i skolen
- Et problem bliver synligt/erkendes. Klasseteamet er forpligtet til at tage en elevs henvendelse alvorligt. Der tages udgangspunkt i “offerets” oplevelse af en situation.
- Teamet drøfter problemet og beslutter tiltag i klassen. Dette kan omfatte: elevsamtaler, gruppe/klasse samtaler, arbejde med mobningens dynamik og aktører og inddragelse af interne/eksterne samarbejdspartnere. Hvis skolen vurderer, at der er tale om mobning, skal der inden for 10 arbejdsdage udarbejdes en handlingsplan (se bilag med handlingsplan).
- Eleven/elever og forældre bliver kontaktet, og der drøftes i fællesskab en løsning, og hvordan man kan samarbejde herom. Udgangspunktet er handlingsplanen, som består af forskellige faser afhængig af mobningens omfang og indhold.
- Tiltag iværksættes. Evt. inddragelse af eksterne netværk.
- Opfølgning og evaluering på iværksatte tiltag jf. handlingsplanens faser.
- Ledelsen skal inddrages i alle sager om mobning.
Hvad gør skolen, for at forebygge digital mobning
- Inklusionsvejleder besøger 2.-3. og 8. klasse med forløbet “Dit liv på nettet.” 4. og 6. årgang besøger Smedegården, hvor pædagoger står for forløbet. Et forløb med fokus på god opførsel, beskyttelse og faldgruber på nettet og sociale medier.
- Inklusionsvejleder er med på forældremøde på ovennævnte årgange. Her arbejdes med forældrerolle i forhold til sociale medier og god digital opførsel.
- På 3., 5. og 7. årgang l kan der anbefales at bruge forløbet “Sociale medier” fra Destination trivsel . Dette gøres evt. med assistance fra inklusionsvejleder. 7. lklasse har ligeledes mulighed for at få politi som gæstelærer i “Den sikre side.”
- Der laves aftaler om god digital opførsel i klasserne/årgangene.
- God digital opførsel tematiseres i “Klassens time” på de enkelte årgange - gerne på tværs af klasser
Der kan f.eks. arbejdes med:
● Hvad er digital mobning?
● Grænser på nettet og sociale medier? Eks. billeder,, sprog, clickbait, likes m.m.
● Hvad gør man, hvis man opdager, at andre bliver mobbet digitalt?
● Hvordan adskiller digital mobning sig fra andre former for mobning?
● Digital ensomhed
● Hvornår og hvorfor skal man involvere voksne?
● Hvordan man må skrive til hinanden på sociale medier og i beskeder.
● Hvordan man kan sige fra, hvis man ser, at andre bliver mobbet.
● Hvordan man kan sige undskyld?
● At man altid kan henvende sig til en voksen, hvis man bliver mobbet?
Hvad gør Mellervangskolen for at fremme trivsel og forebygge mobning.
- Klassens tid: Kan bruges til trivselsfremmende aktiviteter. Eleverne får mulighed for at bringe emner op i klassen som fylder her og nu. Inklusionsvejleder kan bistå med processer i klassen - Det trygge læringsrum og Fællesskabets stemme. Kontaktlæreren følger op mindst en gang om måneden eller efter behov.
- Klassetrivsel: Det er kontaktlærerens og pædagogens opgave at have overblik over klassens og den enkelte elevs trivsel i klassen. Det er dog alles ansvar, at eleverne trives og eventuelle konflikter håndteres af relevante lærere, teamet, pædagoger og eller ressourcepersoner.
- Trivselsopgaver: Trivselspersoner, SFI kan inddrages forebyggende eller i konkrete situationer.
- Sociale fokuspunkter: Teamet beskriver i det opfølgende arbejde med Trivselsmåling:
- Hvorledes man vil arbejde med trivsel det kommende år. Dette kan tages med på første forældremøde og informeres om på Aula. Eleverne involveres og laver handleplan for klassen. Denne beskrivelse er dynamisk og kan meget vel være lig med teamets fokuspunkter.
- Læringssamtaler: Kontaktlæreren og pædagogen har fokus på trivsel i samtalerne.
- Trivselsforum og elevkonferencer: Ved skolesocialrådgiver.
- God morgen: Alle undervisere vil være i klasserne kl. 7.50, så der bliver skabt en hyggelig og rolig start på dagen.
- Legevenner: Hvis en elev fra en klasse har det svært i fællesskabet, kan der i perioder laves legegrupper i frikvarterene.
- Legepatrulje Eleverne fra 6. årg. planlægger aktiviteter og lege for de mindre børn i frikvartererne.
- Fri for mobberi: På 0. årg. kan der arbejdes med konceptet Fri for Mobberi.
- Gode overgange: Der tilstræbes, at der gives informationer fx mellem Dus og skole omkring det enkelte barn. Derudover har vi fokus på ”Den gode overgang” mellem Bh og Skole samt overgangen - Før skolestart. Gode overgange mellem mellemtrin og udskoling og mellem indskoling og mellemtrin og mellem 0. og 1.. God start for nye elever, udskoling fra specialafdeling til almen etc. Digital mobning: For at forebygge den mere skjulte mobning over net og mobil, laves der i 2.,3.,4.,6, og 8. klasse et foredrag om emnet. Dette skal ende i konkrete aftaler på klassen/årgangen. Derudover skal alle elever kende de aftaler, der laves omkring, hvad man gør, hvis der opstår digital mobning.