Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Miniskole

 

Mini-Skole (Mellemform): 

 

Mini-skolen fungerer som en specialiseret pædagogisk mellemform for elever i særligt udsatte positioner i Yngste afd, herunder elever med PPV med identificeret væsentligt støttebehov som ikke alene kan løftes i almenundervisningen. Formålet med mini-skolen er at skabe et struktureret og trygt læringsmiljø, hvor eleven får mulighed for at få endnu mere tilpasset undervisning, opbygge sociale kompetencer og arbejde med adfærdsmæssige udfordringer.

 

Formålet er at: 

  • Tilbyde mere tilpasset undervisning
  • Styrke elevernes sociale kompetencer
  • Arbejde med adfærdsmæssige udfordringer


     

Målgruppe

Mini-skolen er for elever:

  • Med en Pædagogisk Psykologisk Vurdering (PPV) og identificeret væsentligt støttebehov, som ikke alene kan imødekommes i den almene undervisning 
  • Der trods længerevarende indsatser fortsat er i massiv mistrivsel
  • Med behov for øjeblikkelig intensiv støtte pga. fx svær adfærd, traumer eller sociale og følelsesmæssige udfordringer 

Placeringen er udelukkende midlertidig – dog foretages en individuel vurdering.

Læringsmiljø og undervisning

Undervisningen tilpasses den enkelte elevs behov og forudsætninger, og kan omfatte:

  • Individuelle læringssessioner
  • Små hold med tæt voksenkontakt
  • Alternative undervisningsmetoder og pædagogiske tilgange
  • Praktiske og kreative aktiviteter, der styrker både faglige og sociale færdigheder


     

 

Fokus på sociale kompetencer

Et centralt mål i Mini-skolen er at hjælpe eleverne til at:

  • Opbygge trygge relationer
  • Udvikle gode kommunikations- og samarbejdsevner
  • Håndtere konflikter konstruktivt
  • Forstå og regulere egen adfærd i sociale sammenhænge


     

Samarbejde og helhedsorienteret indsats

  • Tilknytning til klassen: Eleven bevarer altid tilknytning til sin oprindelige klasse. Mini-skolen fungerer som et supplement til almenundervisningen, og målet er gradvis tilbagevenden.
  • Samarbejde med teamet: Kontaktlærere og øvrige lærere/pædagoger samarbejder tæt om elevens udvikling, så indsatsen hænger sammen på tværs.
  • Indsatsteamet: bidrager med observationer, rådgivning og udvikling af individuelle handleplaner. Understøtter både elever og personale i håndtering af udfordringer.
  • Forældre og eksterne aktører: Forældre inddrages aktivt, og der samarbejdes med relevante fagpersoner som socialrådgivere og sundhedspersonale, når det er nødvendigt.


     

Arbejdsgange og visitation

  • Målgruppen er elever med vedvarende massiv mistrivsel, hvor tidligere indsatser ikke har været tilstrækkelige. 

Der foretages intern visitation, og det er udelukkende skolens ledelse ved Kristine Klitgaard Kastrup Larsen og Lars Vilhelmsen, der kan godkende et forløb i Mini-skolen.