Principper for lektier og faglig fordybelse på Mellervangskolen
Princip
Principperne har sit afsæt i folkeskoleloven samt Mellervangskolens vision om at danne og uddanne innovative elever, der har mod på at begå sig i verden. Lektier og faglig fordybelse skal bidrage til:
- at skabe fremtidens problemløsere
- at alle elever fastholder og udvikler deres læringslyst og videbegær.
- at træne eleverne i fordybelse,vedholdenhed og selvstændighed.
- at den enkelte elev oplever, at der er positive forventninger til dennes læring og udvikling.
- at hjemmet får indblik i deres barns skoleliv
- at give den enkelte elev gode studievaner og gøre dem klar til livet efter folkeskolen.
Indhold
- Lektier og faglig fordybelse skal skabe værdi for den enkelte elev og tilpasses elevens faglige niveau.
- Der skal altid gives feedback på elevernes arbejde med større opgaver og projekter. Dette kan fx være fra den fagprofessionelle, forældrene, gennem elev-elev respons eller præsentation og respons fra omverden.
- Lektier og faglig fordybelse foregår både på skolen og i hjemmet.
- Lektier og faglig fordybelse skal være afstemt på en sådan måde, at der er balance mellem skole - og fritidsliv med fokus på udvikling af det hele menneske.
- Træning i at læse/lytte til bøger og historier hjemme, som en del af lektierne.
- Lektierne har et tydeligt formål, og eleverne har en klar forståelse af mening og relevans
Procedure/Revision
Princippet blev vedtaget på skolebestyrelsesmøde november 2022
Christian Tvermoes Bøllund
Skolebestyrelsesformand 2022