Principper for holddannelse på Mellervangskolen
Princip:
Folkeskoleloven:
Undervisningen kan organiseres i hold inden for den enkelte klasse og på tværs af klasser og klassetrin. Holddannelsen i forbindelse med undervisningen i folkeskolens fag, og obligatoriske emner, kan ske af praktiske og pædagogiske grunde.
- Holddeling anvendes, når det er med til at understøtte den enkelte elevs læring og trivsel i forhold til den faglige, personlige og sociale udvikling. Det betyder blandt andet, at holdstørrelserne er flexible og tilpassede de konkrete undervisningsforløb.
Indhold
- Holddeling skal skabe varierede læringsmuligheder, der udfordrer alle elever, så de bliver så dygtige som de kan.
- at skabe varierede dannelses- og udviklingsmuligheder, der sigter imod, at alle elever trives og har gode muligheder for at samarbejde og danne relationer i forskellige læringssituationer.
- at eleverne motiveres til læring gennem medbestemmelse i relevante sammenhænge og situationer
- at eleverne i forskellige læringsmiljøer og læringsrelationer udvikler deres innovative kompetencer som nysgerrighed, kreativitet og fantasi.
- at skolens fysiske rammer og medarbejderressourcer - og kompetencer udnyttes optimalt.
Procedure/Revision
Princippet blev vedtaget på skolebestyrelsesmøde november 2022
Christian Tvermoes Bøllund
Skolebestyrelsesformand 2022