Kostpolitik

På Mellervangskolen definerer vi begrebet sundhed som sund kost, motion og velvære

Vi ser en sammenhæng mellem trivsel, læring og gode kost - og motionsvaner. Vi tror på, at elevernes trivsel og læring forbedres, hvis børnene får en hensigtsmæssig kost og gode motionsvaner. Det vil vi gerne være med til at skabe hos det enkelte barn på Mellervangskolen.

Det er forældrenes ansvar at sørge for, at deres børn får gode og sunde kost- og motionsvaner. De fleste børn tilbringer i dag mange timer i institution og skole, derfor er det aktuelt, at skole og DUS forholder sig til børnenes sundhed, og til hvordan vi kan medvirke til en forbedring af denne.
Derfor har Mellervangskolen udarbejdet en sundhedspolitik, der skal tydeliggøre skolens indsats over for elevernes sundhed.

Mellervangskolens tiltag
På skolen og i DUS’en er der forskellige tilbud, der kan benyttes. I skoleboden er der mulighed for at supplere madpakken.

• Der er legepatrulje i frikvartererne.
  • Der er frugt i DUS’en hver dag.
  • Udendørsfaciliteter fx multibane, mooncarbanen, junglesti, fodboldbane osv.

​Der arbejdes hele tiden med at forbedre disse tilbud, og etablere flere, specielt med henblik på at fremme børnenes sundhed og trivsel i skolen.

Som forældre kan I også bidrage til at fremme børnenes sundhed og trivsel i skolen, blandt andet ved at bakke op om nedenstående punkter.

Gode råd til forældre

• Giv jeres barn sunde og ernæringsrigtige madpakker med i skole og DUS.
  • Slik, chips, kage, og sodavand begrænses til særlige lejligheder (fødselsdag osv.)
  • Sodavand, og andre sukkerholdige læskedrikke begrænses til særlige lejligheder (fødselsdag osv.)
  • Giv jeres barn en vandflaske med i skole, så de kan slukke tørsten med vand.
  • Bak op om skolens arrangementer fx idrætsdag og motionsdag.
  • Frugt eller grønt i madpakken hver dag. Fx æble, banan, gulerod eller agurk.

Som afslutning henviser vi til ”de 8 kostråd” og kostkompasset, der er udarbejdet af fødevarestyrelsen. Læs mere på hjemmesiden www.altomkost.dk, her er masser af inspiration til sund mad og madpakker.